Isnin, 9 April 2012

Pemansuhan PTPTN


Hurmm....aku baru je baca tajuk nih....pelik jugak la bagi aku sebab ada sesetengah pihak setuju bagi alasan tertentu manakal ada jugak yang x setuju berdasarkan kaji selidik dan alasan yang kukuh...banyak jugak la implikasinya kalau PTPTN dimansuh kan..lagi pon rakyat Malaysia nih bukannya semua orang kaya...memang bagi yang sokong pemansuhan tuh alasan diorang logik dek akal..nak tau kenape??alasan diorang:
1-Pelajar guna duit PTPTN untuk beli telefon.
2-Pelajar guna duit PTPTN untuk beli motor.
3-Pelajar guna diut PTPTN selain dari barang atau pembayaran pembelajaran diorang

So..sendiri pikir la kan...memang pon alasan nih logik belaka...tapi pernah x diorang nih pikir kalau PTPTN di mansuh kan dah kerajaan yang tanggung pembelanjaan pembelajaran anak2 remaja...Soalan paling penting..BERAPA NILAI CUKAI YANG RAKYAT PERLU BAYAR KEPADA KERAJAAN untuk menampung pembelanjaan kerajaan terhadap tanggungan terbabit...kan..kalau faedah PTPTN tuh mungkin dalam 6k or 7k tapi bayang kan kalau kena bayar cukai yang lebih tinggi sekiranya PTPTN di mansuhkan...banyak tuh....sape yang sanggup bayar...maka bertambah balek la si miskin tegar kat Malaysia nih....haha...aku berceloteh panjang nih sebab aku pon salah seorang peminjam PTPTN...mungkin bagi orang lain x penting tapi bagi aku penting sebab mak bapak aku x mampu nak tanggung aku belajaq kat IPTs...lagi pon aku tulis nih berdasarkan pembacaan aku je...dan aku beri sedikit pandangan aku...kalau ada silap tuh jangan lah saman ye..hehe..harap maklum

Tiada ulasan:

Catat Ulasan