Isnin, 9 April 2012

Ceritera FIXIE


FIXIE SEASONS

alamak...dulu aku mengata kat orang sekarang nih si tenggiling hijau putih nih ada dalam rumah aku...alahai...nih dah lama laa...sekarang orang dah malas pakai dah...nie bapak aku la nih...adek aku nih pelajar sekolah menengah...pengawas pulak tuh...lebih specific nya Ketua Pengawas la...hahaha...mak aku kasi duit kat bapak aku suruh p beli basikal racing or samting like that laa....tapi bapak aku boleh pulak p beli fixie nih...hahaha...makanya terdamparlah sendirian kat dalam rumah...mana ada orang nak naik...yang selalu naik pon adek aku yang nombor 3 tuh jea...besa laa..nak tayang kat kawan dia...haha...aku benci gak kadang2 ngan budak fixie nih...wat semak jea kat jalan tuh..hurmm....kalau naik elok2 xpe gak...tapi main2 pulak dia kat jalan besar tuh...ingat jalan bapak dia kot...hahaha...geram gak kadang2 aku nih ....oke..sini aku nak terangkan sikit pasal fixie..
Basikal Fixie tidak mempunyai gear...Nama Fixie di ambil daripada perkataan “Fixed-Gear”kerana Basikal Fixie tidak mempunyai Freewheel.Basikal Fixie ini mula diperkenalkan pada tahun 1950. Sejak 2 tahun yang lalu, ini Basikal Fixie ini mula menjadi trend di kalangan remaja di Malaysia. Basikal Fixie tidak mempunyai brek dan sesetengah negara mempunyai undang-undang melarang penggunaan basikal tanpa brek.Untuk memberhentikan Basikal Fixie ini, penunggang harus menggunakan tenaga yang kuat untuk menghalang pengayuh dari berpusing dan menyebabkan basikal itu bergelongsor. Perbuatan ini dipanggil sebagai “skidding”.Sesetengah penunggang fixie berpendapat basikal fixie ini dapat membantu penunggang mengayuh dengan lebih efisyen dan bergaya.Harga Basikal Fixie bermula dari RM400 ke ribuan ringgit bergantung kepada jenama dan kualiti basikal.Penunggang fixie mempunyai komuniti sendiri di mana mereka akan berkumpul dan menunggang basikal fixie beramai-ramai.Seperti basikal BMX, fixie juga mempunyai skill atau trick yang tersendiri yang boleh dilakukan oleh penunggang yang mahir. Basikal fixie bagus untuk melatih otot kaki kerana ia tidak membenarkan anda untuk “coasting” dimana, pada basikal biasa, anda akan merehatkan kaki anda dengan memberhentikan kayuhan ketika basikal masih berjalan. Sesetangah penunggang berpendapat menunggang Basikal Fixiememberikan mereka lebih “feel” kerana ia memberikan lebih rasa cengkaman ketika menunggang terutamanya di jalan yang licin.Trend Basikal Fixie ini sedikit sebanyak dapat mengisi masa lapang remaja. Dari terbiar melepak tak tentu pasal, lebih baik mereka bermain Basikal Fixie sambil mengeluarkan peluh. Yang penting, keselamatan diri jangan di lupakan.!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan